Italië 2022: Venetië

Vlag van Venetië:

09-08-2022:
Vanmorgen vroeg vertrokken uit Rome. Wat een prachtige stad en wat zullen we deze stad missen, maar onze reis is nog niet voorbij. Op naar Venetië! Wij zijn rechtstreeks naar Venetië gereden met één stop langs de snelweg. Na vijf uur rijden kwamen wij aan bij Hotel Alexander in Mestre. Met een tram verbinding om de hoek ben je binnen 15 minuten in Venetië! Ideaal!

Na rustig bijgekomen te zijn van de lange rit zijn wij tegen vijf uur ‘s middags met de tram (tramkaarten in het winkeltje tegenover de opstapplaats gekocht) gegaan. Daar aangekomen zijn wij het centrum ingewandeld. Wat opvalt zijn de zeer smalle paadjes en de vele bruggen. We zagen net een gondel terugkomen en vroegen of hij nog tijd had voor een gondeltocht. Ging je na zessen, werd de prijs omhoog gegooid. Wij hadden geluk en samen hebben wij een vaartocht met de gondel gedaan. (Tip: ga liever dichtbij de Rialtobrug, dan heb je meer uitzicht.) Na de tocht hebben we op een terras gegeten. Hier aten wij zwarte spaghetti. Niet ons favoriet, maar hebben we het in ieder geval een keer gegeten. Na het eten zijn wij door Noord-Venetië gewandeld en gingen tegen 22.00 uur weer richting het hotel.

10-08-2022:
Na heerlijk geslapen te hebben en genoten van een lekker ontbijtje, zijn wij weer met de tram gegaan om het centrum en de westkant van  Venetië te bewonderen. Het was prachtig!

Na flink gezocht te hebben, kwamen wij net op tijd aan om met de boottocht mee te mogen naar de eilanden Murano en Burano. Deze tickets hadden wij thuis al geregeld via Viator.com. We mochten eerst genieten van een vaartocht op de Laguna van Venetië.

In Murano aangekomen moest je eerst door de glasblazerij. Hier kregen wij een demonstratie te zien hoe ze in vijf munten een paard maakten van glas. Daarna kregen wij één uur de tijd om het glasmuseum en het eiland te verkennen. Het was leuk om een keer gezien te hebben. Het eiland zelf vonden wij niet zoveel aan.

We vaarden door naar het eiland Burano. Je waande je echt op de Caribische eilanden met al die vrolijk gekleurde huizen. Wat een prachtig eiland. Hier konden wij ons twee uur vermaken. Als afsluiting van dit prachtige eiland hebben wij een bijzonder ijsje gegeten. Yammie!

Weer terug in Venetië zijn wij teruggelopen naar de glazen brug en hebben wij een supermarkt wat salades meegenomen en hebben we de tram teruggenomen naar het hotel. We zijn vroeg naar bed gegaan, want de volgende morgen moesten we weer vroeg opstaan voor een hele lange reis richting huis.

11-08-2022:
Om 08.00 zaten we in de auto terug te gaan naar Nederland met een tussenstop in Duitsland. Onderweg richting Milaan zagen wij een apart gebouw langs de snelweg. We moesten wel een paar keer kijken of dit wel echt was. Bij Milaan hebben wij bij een restaurantje langs de snelweg iets gedronken. Na de Gotthardtunnel in Zwitserland zijn wij ook gestopt voor een sanitaire stop en om te lunchen.

Daarna ging de reis door naar Duitsland. Wij verbleven in het Riegeler Hof dichtbij Freiburg. Prima overnachtingshotel en lekker eten!

12-08-2022:
De volgende dag vertrokken wij na het ontbijtbuffet tegen 09.00 uur aan onze laatste etappe van de reis. Onderweg kwamen wij nog familie tegen die op vakantie gingen naar Italië. Na elkaar kort gesproken te hebben, zijn wij verder gereden. Na veel files te hebben gehad, waren pas rond 21.00 uur thuis.

Einde van onze vakantie in Italië!