Brussel 2017: Wandelroute Brussel

28-04-2017: We zijn vroeg wakker. Nog even televisie kijken en genieten van een heerlijk, diep bad. Om 8.30 uur lopen we naar de ontbijtzaal waar je van alles kan eten. Het ziet er keurig verzorgd uit en alles is lekker vers.

Ontbijtruimte

Om 9.30 uur lopen we naar de trein, die onder het viaduct door te bereiken is. We kopen twee standaard retourkaarten voor Brussel Centraal en zijn samen nog geen 11 euro kwijt. De trein vertrekt om 9.51 uur en we komen iets over tienen aan midden in het centrum van Brussel.

Trein

We stappen het station uit en we zien als eerste allemaal soldaten lopen. Goede beveiliging! We zien allemaal wegwijzers aan de kant van de weg, waarop de looprichting aangegeven wordt naar de bezienswaardigheden. Dit scheelt een grote kaart vasthouden.

Wegwijzers

Als eerste lopen we naar de St. Michiels en St. Goedelekathedraal. We wandelen er omheen en het valt ons op dat deze kathedraal veel weg heeft van de Notre Dame in Parijs. Terwijl wij naar binnen lopen, zien we dat er een begrafenis aan de gang is. Toch is de kathedraal open voor publiek. Bijzonder! De kathedraal heeft prachtige glas-in-lood ramen en een tentoonstelling van verschillende biechtstoelen. Op een gegeven moment voelt het gewoon niet respectvol om hier te fotograferen. We lopen maar gauw verder.

St. Michiels en St. Goedelekathedraal

Tijdens het lopen komen wij de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen tegen. Ontworpen door een Nederlander. Hier heb ik thuis iets over gelezen. Dit centrum is een complex bestaande uit drie galerijen: de Koningsgalerij, de Koninginnegalerij en de Prinsengalerij. Wij gaan een kijkje nemen en zien een glazen overdekt winkelcentrum met luxe winkeltjes en restaurantjes. Ziet er wel heel gezellig uit, maar het is daar zeker niet goedkoop en je bent er zo uit.

St. Hubertusgalerijen

Onze volgende stop is de Grote Markt. Wat een prachtig plein met grote, oude gebouwen. Ook hier komen we soldaten tegen, die alles goed in de gaten houden. We zien op het plein een zeer groot gebouw met een toren. Voor de deur staat een Arabisch bruidspaar te wachten tot ze naar binnen mogen. Prachtig om te zien. Toch een ander huwelijk dan wij kennen. Binnen tien minuten komen ze alweer als een getrouwd stel naar buiten. Verbazingwekkend snel! Maar wel een liveband die ze toezingen in prachtige kleding.

Grote Markt

Op het plein zien we ook een Starbucks in een prachtig monumentaal pand. Hier gaan we bij het raam zitten en genieten we van onze latte macciato met uitzicht op de Grote Markt.

Starbucks

We gaan onder de poort van het gemeentehuis door richting Manneke Pis, maar het is daar verschrikkelijk druk. Het manneke wordt aangekleed en dat geeft spektakel. Wij wachten even tot hij klaar is met hem aankleden en maken dan een paar foto’s. Het blijkt dat hij wel 130 keer per jaar andere kleding aankrijgt. Geen idee welke stijl dit is. We blijven niet lang. Veel te druk en dat in een te smalle straat. Gauw doorlopen……

Manneke Pis

Onze route vervolgen wij naar Kunstberg. Een prachtig onderhouden park met vrolijke bloemen. Nadat wij bijgekomen zijn, lopen we de trappen op om van het uitzicht te gaan genieten. Je hebt vanaf de trap uitzicht op Kunstberg en de toren van het stadhuis. Hier blijven we even staan. Echt even genieten!

Kunstberg

Vanaf hier gaan wij de Koningswijk in. We lopen via de Coudenberg naar het Koninklijk Paleis van Brussel. De vlag hangt aan de top, maar er is weinig te zien. Wel een groot imposant gebouw.

Koninklijk paleis

Via het Warandepark wandelen wij verder naar de Europese Wijk. Als eerste komen we het Parlamentarium tegen. We gaan niet naar binnen, maar bekijken wel het grote plein dat erbij zit.

Parlamentarium

Door een poort heen, komen we bij het gebouw waar alle vlaggen van de verschillende landen te zien zijn. Herkenning van de televisie. Het Europees Parlement is hier gevestigd.

Europees Parlement

We wandelen door het Leopoldpark, waar veel sportactiviteiten zijn voor kinderen, naar het Jubelpark. Bij een lokale supermarkt halen we broodjes en wat drinken en eten dit in het park op. Ondertussen genieten wij van het uitzicht en kunnen onze voeten even bijkomen. Een prachtig, onderhouden park. Wij zien daar de triomfboog met aan beide kanten een museum. Jammer genoeg is er een parkeerplaats bij de triomfboog, waardoor er bussen in beeld staan voor foto’s. Gelukkig hebben ze ook veel groen en bloemen, waardoor je dit niet meer ziet. Het park is verder ingericht met allemaal Romeinse kunstwerken. Leuk om te zien, maar slecht onderhouden.

Jubelpark

Triomfboog

Onze voeten beginnen we nu echt wel te voelen, maar wij willen nog een halte doen. We lopen de andere kant van het Jubelpark uit en gaan naar het gebouw waar de Europese Commissie gevestigd zit. Via het Schumanplein komen we daar. Eerst even teleurgesteld, want in gedachte hebben wij een gebouw voor ons met allemaal Europese vlaggen ervoor en wij zien er maar drie. Toch nog maar even aan de andere kant van het gebouw kijken en hier worden we heel blij. Er wapperen veel Europese vlaggen en nu is het beeld compleet.

Europese Commissie

Na vijftien kilometer gelopen te hebben en zes uren verder, willen we graag terug naar ons hotel. Wij proberen bij het treinstation om de hoek van het gebouw van de Europese Commissie te vragen of wij ook vanaf hier terug naar ons hotel kunnen. Dit is geen probleem en het kan zelfs met hetzelfde kaartje. Na een kwartier wachten, komt onze trein die ons rechtstreeks naar Diegem brengt. Hier stappen we uit en lopen wij onder het viaduct door naar ons hotel. Heerlijk om de schoenen uit te doen en even genieten van het niets doen.

Treinstation

Wij zijn zelfs te moe om nog de deur uit te gaan om te eten. Wij hebben in de koelkast nog oranje tompoucen liggen (meegenomen vanuit Nederland waar het gisteren Koningsdag was). Deze hebben wij heerlijk opgegeten en zijn de film “A Man Apart” gaan kijken op Netflix. Na de film zijn we zo moe, dat we al vroeg gaan slapen.